Tio texter tävlar om titeln Årets kritiska text 2023

Tio texter har kvalat in till slutskedet av tävlingen Årets kritiska text, som i år ordnas för fjärde gången av projektet Kritikbyrån. Vi letar efter den bästa konstkritiska texten publicerad i finlandssvensk media 1.11.2022–31.10.2023. Domare för årets tävling är den svenske filmkritikern och författaren Hynek Pallas

Vinnaren koras och prissumman på 1 000 € delas ut den 30.11 klockan 19 under en prisceremoni Arkadia International Bookshop på Nervandersgatan 11 i Helsingfors. Under prisceremonin arrangerar Kritikbyrån också ett panelsamtal om kritikens yttringar och möjligheter. Martina Moliis-Mellberg leder samtalet mellan Hynek Pallas, Mio Lindman och Rakel Similä. Mer info om evenemanget finns här. Varmt välkommen att fira alla fantastiska kritiska texter som skrivits i år! 

Under nomineringsprocessen efterlyste Kritikbyrån klarsynta, roliga, kontroversiella, djupgående och lyskraftiga kritiska kulturtexter som publicerats i finlandssvensk media under det senaste året. I år kunde man antingen nominera någon av ens favorittexter eller skicka in ett eget bidrag. Deadline för att lämna in ett bidrag var den 31.10.2023 och sammanlagt fick vi in hela 94 nomineringar, vilket var nytt rekord. Bland nomineringarna fanns 85 unika kritiska texter skrivna av 53 unika kritiker.

Nu har domare Hynek Pallas sammanställt en shortlist på de tio intressantaste bidragen som lämnats in. Här är hans kommentar om urvalsprocessen:

Kunskap, nos och penna. Mitt svar på egenskaperna hos en god kritiker har inte ändrats sedan jag började i yrket för 20 år sedan. Texterna och kritikerna som gjorde att jag drogs till det kritiska skrivandet visade varför: än idag kan jag minnas avgörande recensioner bättre än skivorna, filmerna eller böckerna de avhandlade. Eftersom kritikern hade stil och kunnande – och det på sätt som underhöll och berikade – och nosade sig in i vrår som kollegorna missade.

Kritik kan vara en kort anmälan. Det kan vara en helsidesrecension. Det kan vara en essä. Den kan handla om en låt och den kan handla om ett konstnärskap. Eller något helt annat. I en digital tid med påstått färre grindvakter (där de egentligen bara har bytts ut) och alla-är-kritiker-tänkande har vad vi ska avhandla och hur blivit flytande. När släpps ett musikalbum? Vad är ett kändisskap? Vilka plattformar är värda vår blick? Varför? Det har inte gjort de tre egenskaperna i god kritik mindre viktiga. Tvärtom. Utan kunnandet och nosen tappar du bort dig. Utan pennan särskiljer du dig inte från tusentals tyckare på Facebook eller från influeraren.

Det gjorde inte urvalet av dessa tio artiklar enklare. De texter som jag för Kritikbyrån har haft ynnesten att läsa till Årets kritiska text har uppvisat imponerande bredd, kunnande och stil. Dessa nominerade står på de tre viktiga benen. Det är texter som öppnar världen i det stora och i det lilla. Där kritikern utkristalliseras som person. Och det är kritik som dröjer sig kvar i egen rätt.

De tio texter som kvalat in på shortlisten är (skribenter i bokstavsordning):

Aurora Ahlroos: “Estetiker – senaste fixen för våra identitetskriser?” i Elevbladet 17.6.2023.

Sara Ehnholm Hielm: “Venedig, strömningstjänster och filmfestivaler” i Hufvudstadsbladet 8.1.2023.

Pia Ingström: “Hur man älskar och exploaterar en sjöko till döds” i Hufvudstadsbladet 22.10.2023.

Christa Lundström: “Kära återseenden och svåra samlarfrågor när Don Rosa-biblioteket knyts ihop” i Hufvudstadsbladet 4.6.2023.

Norah Lång: “Ålänningens sång – hur klingar den idag?” i Ålandstidningen 28.8.2023.

Yasmin Nyqvist“Vardagens stora brytningsskeden, glimrande skärgårdsparadis” i Lysmasken 22.6.2023.

Rakel Similä: “En perfekt produkt av sin tid – en mindre bra roman” i Horisont nr 3/2023.

Ann-Christine Snickars: “Nypremiären av ‘Cabaret’ har samma intensitet som tidigare men spelas i en lite mörkare värld” i Åbo Underrättelser 31.8.2023.

Nalle Valtiala: “Audubon massakrerade fåglarna som han avbildade – skulle han platsa i sällskapet som bär hans namn?” i Hufvudstadsbladet 9.7.2023.

Mia Österlund: “Den ingströmska essän – ett käril för ljungande krafter” i Lysmasken 8.6.2023.

Genom tävlingen hoppas vi kunna lyfta fram recensioner och andra kritiska texter som skrivs i finlandssvenska medier och värna om den analytiska kulturtexten som genre.

Föregående
Föregående

“Det är kritik som bör bilda skola” – Yasmin Nyqvists recension vinner Årets kritiska text 2023

Nästa
Nästa

Välkommen på kritikläsecirkel med Kritikbyrån!